Ongevallenanalyse

Verkeersveiligheid is afhankelijk van de aspecten mens, voertuig en omgeving. Door deze aspecten in balans met elkaar te brengen, kan de verkeersveiligheid verbeterd worden. Zo kan bijvoorbeeld een vergevingsgezinde weginrichting worden toegepast (omgeving), waardoor bijvoorbeeld een stuurfout (mens) op een fiets of e-bike met goede remmen (voertuig) niet direct afgestraft wordt en leidt tot een ongeval.

Gebaseerd op de database van ViaStat hebben er in de periode 2016-2021 in Kort Haarlem 58 geregistreerde ongevallen plaatsgevonden. In deze jaren waren er:

  • 0 dodelijke ongevallen

  • 18 letselongevallen

  • 40 ongevallen met Uitsluitend Materiële Schade (UMS)

Hierbij dient wel rekening gehouden te worden met de onderregistratie van ongevallen. Niet elk ongeval wordt op een correcte manier gedocumenteerd en er zijn vele ongevallen welke nooit gemeld worden. Dit gaat met name op voor ongevallen met uitsluitend materiële schade en voor éénzijdige ongevallen (ongevallen met maar één betrokkene), waarvoor geen hulpdiensten (politie en/of ambulance) gealarmeerd worden.

Aantal & locatie van ongevallen (bron: ViaStat).
Aantal & locatie van ongevallen, excl. UMS ongevallen (bron: ViaStat).

De linkerfiguur toont waar alle ongevallen hebben plaatsgevonden, de grootte van de cirkels geeft het aantal ongevallen weer. De rechterfiguur toont dezelfde informatie, maar dan alleen de ongevallen waarbij er sprake was van slachtoffers (letsel). Op basis van deze kaarten is af te leiden dat het merendeel van de ongevallen op de meer doorgaande routes binnen de wijk plaatsvinden.

Verkeersslachtoffers naar leeftijd, 2016-2021, gegevens van ViaStat.
Verkeersslachtoffers naar modaliteit, 2016-2021, gegevens van ViaStat.

In de bovenste figuur staan de slachtoffers weergegeven, uitgesplitst naar leeftijd. Hoewel de grafiek suggereert dat jongeren vaker in de statistieken voorkomen, blijven de aantallen te laag om daar harde uitspraken over te kunnen doen. De figuur daaronder toont dat de verkeersveiligheid van fietsers en bromfietsers eruit springen qua aandeel in de slachtofferaantallen. Wel zien we bij nadere analyse dat de jongeren met name op (brom)fietsen gewond raken.

Er zijn geen concentraties met slachtoffers en ongevallen in de wijk. Wel valt op dat de meeste slachtoffers op tweewielers vallen (fiets, bromfiets en e-bike). Deze verkeersdeelnemers worden in tegenstelling tot automobilisten niet beschermd door hun voertuig. Hierdoor is het risico op een ernstige afloop groot wanneer zij betrokken zijn bij een ongeval.