Kaders wijkmobiliteitsplan
Het wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem is een nadere uitwerking van het verkeerscirculatieplan. Het VCP met daarin de wensbeelden en de diverse projecten is daarmee een belangrijk kader. Dit geldt ook voor andere al geplande projecten in de wijk. Deze kaders worden hieronder weergegeven.
Wensbeelden (gewenste routes) uit VCP, per modaliteit
In het VCP zijn voor verschillende vervoerswijzen wensbeelden opgesteld met daarin de gewenste routes voor de verschillende modaliteiten. Hieronder zijn deze netwerken weergegeven, waarbij is ingezoomd op de wijk Kort Haarlem.
In het wensbeeld fiets zijn de belangrijkste routes voor de fietsers door Gouda aangegeven. De zwarte lijnen zijn de hoofdroutes die de belangrijkste functies (zoals stations, centrum, scholen) verbinden met de verschillende wijken. De lichtblauwe lijnen geven de stedelijke fietsroutes binnen de wijken aan, zodat een fijnmazig netwerk ontstaat met directe routes voor de fietsers. Blauwe omcirkelde punten zijn wijk-hubs (indicatief)
In het wensbeeld voetganger zijn verschillende milieu's aangewezen voor de voetganger. Het centrum van Gouda is een A-milieu waar de voetganger als hoofdgebruiker centraal staat. Kort Haarlem is grotendeels B- en C-milieu waar een basiskwaliteit moet zijn voor de voetganger.
Met de pijlen zijn de bijzondere wandelroutes en oversteeklocaties weergegeven. Dit gaat vooral om diverse verbindingen tussen de wijk en het centrum van Gouda.
In het wensbeeld openbaar vervoer zijn de routes van de trein en bus in Gouda weergegeven. Kort Haarlem ligt op korte afstand van het hoofdstation Gouda. Daarnaast loopt er een busroute via de Blekerssingel/ Fluwelensingel. Een verschil ten opzichte van de huidige situatie is dat er in het wensbeeld geen bus meer door de wijk rijdt. Rood omcirkelde punten zijn transfer-hubs (indicatief). Voor Kort Haarlem gaat het om parkeerterrein Klein Amerika en parkeerterrein Schouwburgplein.
In het wensbeeld voor de auto heeft Gouda opgenomen dat de auto zoveel mogelijk via de rondwegen wordt afgewikkeld. Het centrum van Gouda wordt autoluw gemaakt. Voor diverse wegen daar omheen wordt ingezet op een herinrichting als GOW30. Voor Kort Haarlem gaat het om een afwaardering van 50 naar 30 van de Joubertstraat en Blekerssingel/ Fluwelensingel. Doorgaand verkeer wordt geleid via de N228, Goverwellesingel en Goudse Houtsingel. Hiermee zijn er geen doorgaande routes meer door de wijk.
Een P is een centrale parkeerlocatie. Hier zijn dat klein Amerika en het Schouwburgplein. Een combinatie met transfer-hubs (wensbeeld fiets) en wijkhubs (wensbeeld OV) is wellicht mogelijk.
In de bovenstaande figuur is een toelichting gegeven wat de uitgangspunten in het wegontwerp voor de gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur (GOW 30) in Gouda zijn. De belangrijkste doelstelling achter het invoeren van de GOW30 is het verhogen van de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom. Een lagere snelheid van het gemotoriseerde verkeer kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. De GOW30 heeft voorzieningen voor de fietser in asfalt, met daartussen een rijloper met klinkers of streetprint (net zoals Ridder van Catsweg in de wijk Bloemendaal). Om te zorgen dat het gemotoriseerd verkeer niet te hard rijdt is het belangrijk om een afwisselend wegbeeld met eventueel snelheidsremmende maatregelen te maken. De GOW30 wordt ingericht met voorrangskruispunten op de zijwegen.
In het wensbeeld vrachtverkeer zijn de belangrijkste bestemmingen en hoofdroutes voor het vrachtverkeer weergegeven. In Kort Haarlem zijn er geen gebieden, zoals bedrijventerreinen, die vrachtverkeer aantrekken.
Een belangrijke doelstelling uit het wensbeeld vrachtverkeer is dat vrachtverkeer zoveel mogelijk geweerd wordt uit de woonwijken. Daarom loopt er alleen een vrachtroute via de Sportlaan/ Goejanverwelledijk.