Parkeren
Parkeren wordt door de bewoners afgetekend het meeste genoemd in de online inventarisatie. We willen de schaarse openbare ruimte, die van ons allemaal is, zo eerlijk mogelijk verdelen over de functies die in een leefbare woonwijk nodig zijn. Denk aan groen voor onder andere het voorkomen van hittestres, speelplekken voor kinderen, huisvuilverzamelpunten, straten, fietsverbindingen en parkeerplaatsen. Er worden parkeerknelpunten in de wijk ervaren door onder andere toenemend autobezit, grotere auto’s en geparkeerde bedrijfsbusjes voor ramen in de van oudsher smalle straten in de wijk Kort Haarlem. De openbare ruimte kon niet meegroeien met de toename van het verkeer. Alleen het instellen van eenrichtingsverkeer is onvoldoende om het ruimtegebruik van voertuigen op de openbare ruimte in Kort Haarlem te verminderen. De parkeerdruk in de wijk zal verder toenemen met de voorgestelde plannen voor het autoluw maken van de Binnenstad. Om de schaarse openbare ruimte zo goed mogelijk te benutten willen we parkeerregulering (betaald parkeren en vergunning parkeren) invoeren in de hele wijk. Hierdoor kan ook het aantal auto’s van bewoners verminderen. Minder geparkeerde auto’s zorgern voor meer verkeersveiligheid en een fraaiere aanblik van de wijk. Bovendien kan hittestress worden tegengegaan als er meer ruimte komt voor groen. Door het verbeteren van fietsvoorzieningen (zie andere maatregelen en projecten) en de nabijheid van het station zijn er aantrekkelijke alternatieven voor de auto. Maatregelen om de parkeersituatie te verbeteren zijn:
-
Bij groot onderhoud van straten in de wijk dienen er duidelijk parkeervakken aangelegd te worden (bijvoorbeeld door een andere kleur bestrating dan de rijbaan). Vervolgens het instellen van een parkeerverbodzone. Hiermee is duidelijk waar wel en niet geparkeerd mag worden (alleen in de vakken) en is handhaving beter mogelijk. Voor het instellen van parkeerregulering (zie punten hieronder) is deze inrichting noodzakelijk.
-
Kort Haarlem heeft nu gedeeltelijk betaald en vergunningparkeren (parkeerregulering). De hele wijk voorzien van parkeerregulering zorgt voor een lagere parkeerdruk. Vooral in de krappere straten, zoals de Kadenbuurt, kan dit zorgen voor een toename van de verkeersveiligheid. Als maatregel is het invoeren van parkeerregulering opgenomen. We volgen een een aanpak in vier stappen. De inventarisatie en analyse van klachten heeft al plaatsgevonden bij de knelpunteninventarisatie in dit wijkmobiliteitsplan. De volgende stap is het uitvoeren van een parkeerdrukonderzoek voor de gehele wijk, waarbij de parkeerdruk op verschillende momenten wordt gemeten. Stap 2 is het opstellen van scenario's voor de inrichting (vorm, tijd en plaats) van de parkeerregulering. Het streven hierbij is om de kosten voor bewoners en bezoekers zo laag mogelijk te houden. Stap 3 is het uitvoeren van een peiling onder bewoners en ondernemers over de scenario's. Stap 4 is het invoeren van parkeerregulering op basis van het scenario met het meeste draagvlak.
-
Langs delen van de Fluwelensingel is een smalle strook asfalt waar langsparkeren plaatsvindt. Deze strook is echter smal, waardoor geparkeerde auto’s half op de stoep staan. Bij het afwaarderen van de Fluwelensingel (VCP-project 24) moet hiervoor een goede oplossing komen. Inzicht in de parkeerdruk is daarbij relevant:
-
-
Het goed vormgeven van de langsparkeervakken (o.a. maatvoering)
-
Het laten vervallen van de langsparkeervakken
-
-
De zogenaamde bedrijfsbussen leiden tot extra parkeeroverlast en zicht-gerelateerde knelpunten. Opzetten van een pilot met een parkeerterrein in de wijk, specifiek voor bedrijfsbussen. Hierbij specifiek aandacht voor veiligheid. Mogelijk biedt Klein Amerika hiervoor ruimte. Er komt één pilot, kan ook in een andere wijk. Dus keuze uit twee wijken voor één pilot.
-
Parkeerterrein Klein Amerika kan mogelijk worden gebruikt voor bewonersparkeren om de parkeerdruk in de wijk te verlagen. Hiervoor moet eerst een parkeeronderzoek uitgevoerd worden om de (rest)capaciteit te bepalen en de effecten in beeld te brengen op andere doelgroepen, zoals bezoekers en bewoners uit de Binnenstad, die Klein Amerika ook gebruiken. Ook in relatie tot (geplande) haltering van touringcars op dit terrein en de pilot bedrijfsbussen (zie vorige punt).