Kruispunt Wethouder Poletbrug – Goejanverwelledijk, bij Haastrechtsebrug

De fietspadenstructuur rond deze kruising (regionale fietsroutes, hoofdfietsroutes en stedelijke fietsroutes komen hier samen volgens wensbeeld fiets uit VCP) is niet optimaal (VCP-project 52). Dit project is opgenomen in de derde tranche, indien mogelijk naar voren halen en uitvoeren in tweede tranche. Knelpunten en maatregelen om dit kruispunt te verbeteren zijn:

  • De fietspaden zijn smal. Verbreden van de fietspaden voor meer comfort. Vanwege de ligging op de dijk is dat niet eenvoudig. Het idee is om aan de zuidzijde een doorlopend tweerichtingsfietspad te maken. Hierbij verschuift de rijbaan naar het noorden. Dit heeft ook effect op de ruimte bij de kruising voor het opstellen van fietsers.

  • Aan de noordzijde zijn de fietspaden uitgevoerd in tegelverharding. Fietspaden uitvoeren in rood asfalt, voor meer comfort en zichtbaarheid

  • Er is geen berm tussen rijbaan en fietspad. Realiseren van een tussenberm van enige breedte, mogelijk voorzien van een haag of houten geleiderail, voor meer fietsveiligheid

  • Opstelruimte voor fietsers bij de verkeerslichten is beperkt en fietsers komend uit Kort Haarlem richting Haastrechtsebrug hebben geen drukknop voor de verkeerslichten. Logischer vormgeven en vergroten van de opstelruimte voor fietsers. Vanwege de ligging op de dijk is dat niet eenvoudig

  • Een vrachtwagenverbod of -beperking (gewicht, lengte) vanaf de Haastrechtsebrug richting Gouda (Nota grote voertuigen) kan als gevolg hebben dat de kruising compacter vormgegeven kan worden, waardoor er meer ruimte kan ontstaan voor fietsers.

Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden en kosten om het profiel van de Goejanverwelledijk aan te passen, zodat meer ruimte voor de fiets ontstaat. Op basis van dit onderzoek kan worden besloten om dit project naar voren te halen (naar tweede tranche). De kruising zelf blijft grotendeels op de huidige plek liggen, als de Haastrechtsebrug in 2023 wordt gereconstrueerd. Wel wordt zoveel mogelijk gezocht naar fietsruimte en logische plekken voor de verkeerslichten. Als herprofilering van de Goejanverwelledijk tot de mogelijkheden behoort, schuift ook de kruising mee.