Fiets - Openbaar vervoer

Fiets

  • In het VCP zijn twee nieuwe fietsbruggen voorzien over de Karnemelksloot:

    • In het verlengde van IJssellaan en Derde Kade (VCP-project 50). Hiermee ontstaat een logische fietsroute tussen de Graaf Florisweg en de Burgemeester Martenssingel. In het VCP is deze route als stedelijke fietsroute aangeduid

    • In het verlengde van de Krugerlaan – Zuidelijke Burgvlietkade (VCP-project 51) In het VCP is deze route als hoofdfietsroute aangeduid, aansluitend op de fietsroute via de Noothoven van Goorstraat

Het toevoegen van twee nieuwe bruggen lijkt niet eenvoudig. Als alternatief zetten we in op één fietsbrug in het verlengde van de Krugerlaan - Zuidelijke Burgvlietkade. Hiermee ontstaat een logische, directe verbinding op een hoofdfietsroute. Ook bestaand project fietsstraat Noothoven van Goorstraat raakt hieraan, vanwege de bereikbaarheid van het station.

  • De fietsroute via de Kazernebrug en het Schouwburgplein is in het VCP aangeduid als stedelijke fietsroute. De route is niet vloeiend en niet duidelijk herkenbaar. Bij het bestaande project ‘Rioolvervanging Kadenbuurt’ kan hier, bijvoorbeeld met materialisering, aandacht aan gegeven worden.

  • Voor heel Gouda dient een eenduidige keuze gemaakt te worden over de voorrang van hoofdfietsroutes en stedelijke fietsroute bij het kruisen van andere wegen.

  • Voor heel Gouda is een eenduidige keuze gemaakt te worden over de prioritering van fietsers bij verkeerslichten in de VRI-nota (in september 2022 vastgesteld),

  • Afhankelijk van de mogelijkheid om een (of meerdere) fietsbrug(gen) te realiseren over de Karnemelksloot heeft een aantal routes uit het wensbeeld fiets uit het VCP weinig toegevoegde waarde. We stellen voor het wensbeeld aan te passen op onderstaande punten:

    • De Eerste Kade is nu de huidige stedelijke fietsroute, waarin wordt gekeken of de Derde Kade ingezet kan worden, als er een nieuwe brug wordt gerealiseerd tussen de IJssellaan en de Derde Kade. Er wordt overzoek gedaan naar een brug ter hoogte van de Krugerlaan. De route via de Eerste Kade wordt dan opgewaardeerd naar fietsstraat, maar de route over de Eerste Kade heeft weinig toegevoegde waarde zonder fietsbrug over Karnemelksloot. Als deze brug niet wordt gerealiseerd, is er extra aandacht nodig om fietsers hun weg eenvoudig te laten vervolgen.

Openbaar vervoer

  • De buslijn door de wijk in lijn brengen met het wensbeeld OV uit het VCP. Dus niet meer via Krugerlaan en Herzogstraat, maar via de Sportlaan - Joubertstraat. Hiervoor zijn twee nieuw halteparen nodig. De bushaltes die in de Krugerlaan liggen (nabij de Bothastraat) moeten verplaatst worden naar de Sportlaan. De bushaltes die in de Herzogstraat liggen moeten verplaatst worden. Het zoekgebied is op de Joubertstraat of Briandstraat (wellicht samenvoegen met volgend haltepaar).